כתרים בשיניים – כל מה שצריך לדעת ואיך בוחרים מתוך המגוון האדיר

כתרים בשיניים

כתרים בשיניים – כל מה שצריך לדעת ואיך בוחרים מתוך המגוון האדיר

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

הצורך בהרכבה של כתרים בשיניים עולה כאשר כותרת השן נפגמת עקב סיבות שונות, ויש לספק לבעיה פתרון בדמות תחליף מלאכותי. במקרים של שיניים שבורות, פגומות, רקובות או הרוסות, רופאי השיניים עשויים להמליץ על הרכבה של כתר על גבי השן – באופן שיגן על שורש השן, ישמור על השן החשופה וישפר את התפקוד שלה. עם זאת, מטופלים רבים בוחרים להרכיב כתרים על גבי שיניים פגומות לא רק בגלל השאלה הפונקציונלית, אלא גם בשל ההיבט האסתטי: כמובן, סביר להניח ששיניים שאינן מתפקדות כראוי לא נראות טוב. בשל כך, העניין בכתרים מצד רופאים ומטופלים הלך וגבר בעשורים האחרונים, וכיום ישנם סוגים רבים של כתרים לשיניים אשר מספקים פתרונות לשלל בעיות.

מתי רופאי השיניים ממליצים על הרכבה של כתר?

כאמור, מאחר שכתרים לשיניים מספקים פתרונות למגוון רחב של בעיות, רופאי השיניים נוטים להמליץ על הטיפול עבור מטופלים המתמודדים עם שיניים שבורות, פגומות או הרוסות, אך גם עבור כאלה שרוצים לתקן את מנח השן או להיפטר משן מוכתמת. כמו כן, הצורך בטיפול עשוי לעלות במסגרת של טיפולים אחרים, למשל, לאחר ביצוע טיפול שורש מורכב שמותיר את השן חלשה ולא מוגנת. בדומה לכך, כתרים הם חלק בלתי נפרד גם מהשתלה דנטלית.

כתרים דנטליים הם סוג של שיקום שיניים המכסה ומגן על שיניים פגועות או רקובות.
כתרים דנטליים הם סוג של שיקום שיניים המכסה ומגן על שיניים פגועות או רקובות.

כיצד מתבצעת הרכבה של כתר?

בשל העובדה שמדובר בטיפול המותאם אישית למטופל – שכן השאיפה היא ליצור כתר המדמה במדויק את השן שאותה הוא מחליף – הוא עשוי לארוך מעט זמן: הרופא המטפל עובד עם מעבדה שמייצרת את הכתרים ועליו לבצע מדידות מדוקדקות לפני ייצור הכתר וגם לאחריו. בשלב הראשון, במקרים שבהם השן המקורית נמצאת במקום (כלומר לא במקרים של עבודה לאחר ביצוע השתלה דנטלית או בעקבות פגיעה חיצונית), ובמטרה להעניק לכתר מספיק מקום ובסיס יציב, הרופא המטפל משחיז את השן שעל גביה צפוי לשבת הכתר. אף שמדובר על השחזה מינימלית, ייתכן שרופא השיניים יציע למטופל לעבור את הטיפול תחת הרדמה מקומית.

לאחר מכן, הרופא המטפל עורך בדיקות שונות שבמסגרתן הוא מעתיק את צורת השן לאחר ההשחזה ומודד אותה באמצעות מכשור ייעודי. במטרה להגן על השן המושחזת, הוא מניח על גביה כתר זמני, ואת תוצאות המדידות שהוא ערך הוא מעביר למעבדת השיניים שאיתה הוא עובד בצירוף נתונים שונים, כמו גוון השן והמיקום שלה. לאחר קבלת המידע מהרופא המטפל, הטכנאים במעבדה בונים את הכתר ומנסים לשוות לו מראה מדויק ככל האפשר בהשוואה לשן הטבעית. חשוב לזכור כי הכתר הזמני אמנם מודבק לשן, אך באמצעות דבק לא חזק במיוחד, ולכן הוא עשוי לנשור. במקרה כזה, יש לשוב למרפאה המטפלת ולהדביק את הכתר מחדש. זה, כמובן, עדיף על פני שן מושחזת חשופה.

כאשר הכתר הקבוע מגיע לקליניקה לאחר ייצורו במעבדת השיניים, הגיעה העת למדוד אותו במיקום המיועד לו. תהליך המדידות עשוי להימשך לאורך כמה ביקורים במרפאת השיניים, מאחר שלפעמים נדרש עיצוב מחדש או ביצוע תיקונים שונים בכתר. אף על פי שמדובר בתהליך לא קצר ואפילו מתיש, שכן הכתר הזמני מגביל צריכה של מזונות קשים ואף עשוי ליפול, מדובר בפגישות חשובות במיוחד: המטרה היא ליצור את הכתר המושלם ביותר, כך שלא ייווצרו סיבוכים בעתיד, כמו דלקות חניכיים, פגמים אסתטיים או היסדקות של הכתר. לאחר שעיצוב הכתר הושלם, הגיעה העת, סוף סוף, להרכבה שלו על גבי השן. בשלב זה, רופא השיניים מנקה את השן ומייבש אותה ביסודיות, ומניח את הכתר במיקום המיועד לו. אם הרופא והמטופל מרוצים מהאופן שבו הכתר מונח ונראה, הרופא מדביק אותו לשן באמצעות דבק חזק במיוחד. בשלב זה, למעשה, מסתיים הטיפול והמטופל מתחיל את תקופת ההחלמה. אף שלא מדובר בתקופה ארוכה הכרוכה בכאבים, יש כמה דברים שכדאי לדעת עליה.

ניתן להשתמש בכתרים דנטליים גם כדי לשפר את המראה של שיניים מעוותות או דהוי.
ניתן להשתמש בכתרים דנטליים גם כדי לשפר את המראה של שיניים מעוותות או דהוי.

תהליך ההחלמה לכתרי זירקוניה לאחר הרכבת כתר

ראשית כל, חשוב לזכור כי רופאי השיניים מדגישים כי היגיינת פה גבוהה היא תנאי הכרחי להצלחתו של הטיפול. בשל כך, הם ממליצים לשמור על שגרת טיפוח פה הכוללת צחצוח שיניים יסודי פעמיים ביום, הברשה מוקפדת וזהירה של השן המכותרת, שימוש בחוט דנטלי ושטיפה במי פה. כמו כן, ידוע כי להברשה של החניכיים בסביבת האזור המטופל ישנה חשיבות מיוחדת, שכן חיידקים נוטים להצטבר ברקמת החיבור בין החניכיים לשיניים, וכך עשויים להתפתח זיהומים ודלקות. עם זאת, המטופלים עשויים לחוות כאבים ותחושה של אי-נוחות לאורך הימים שלאחר הטיפול, ולכן עליהם להבריש את האזור המטופל בעדינות מרבית (אך רופאי שיניים שונים עשויים לתת למטופלים הנחיות שונות, ויש להיצמד אליהן).

כאמור, בימים הראשונים לאחר ביצוע הטיפול, המטופלים צפויים לחוש כאבים קלים עד בינוניים והאזור המטופל עשוי להתנפח. כמו כן, האזור המטופל עשוי להיות רגיש יתר על המידה לטמפרטורות גבוהות או נמוכות (בשל השחזת השן). נוסף לכך, המטופלים עשויים להתמודד עם קשיים ואי-נוחות בעת לעיסה. אף על פי שמדובר בתגובה טבעית של הגוף ובתופעות לוואי קלות החולפות תוך כמה ימים, חשוב לעקוב אחר האזור המטופל ולבחון התפתחויות חריגות במהלך תקופת ההחלמה, שכן תופעות שונות עשויות להתרחש אם הכתר הונח במיקום לא מדויק. במקרה כזה, יש לחזור אל הרופא המטפל לשם תיקון והנחה מחדש של הכתר.

סיבוכים אפשריים לאחר הרכבת כתר

אף על פי שסיכויי ההצלחה של הרכבת כתר גבוהים במיוחד, מטופלים עשויים להיתקל בבעיות מסוימות לאחר השלמת הטיפול – החל מהיווצרות של סדקים ושברים בכתר, עבור בהתרופפות שלו וכלה בנשירה פתאומית שלו. בחלק מהמקרים אפשר לטפל במהירות אבל מקרים אחרים עשויים לדרוש עיצוב מחדש של הכתר, ואז התהליך ככל הנראה יימשך זמן מה. בשל הסיבוכים שעשויים להיווצר, חשוב לעקוב אחר התקדמות ההחלמה ולבחון את מצבו של הכתר, וכן לעדכן מיד את הרופא המטפל במקרה של התפתחויות חריגות. כמו כן, כאמור, כדאי לזכור כי שמירה על היגיינת פה גבוהה תורמת לשימור הכתרים במקומם ובמצב טוב.

סוגים שונים של כתרים לשיניים

כאמור, כוחות רבים בתחום רפואת השיניים פועלים בעשורים האחרונים לשם פיתוח של פתרונות טכנולוגיים מתקדמים, וכתוצאה מכך, מגוון החומרים, הגישות והשיטות לטיפולי שיניים הולך ומתרחב. כחלק מהפיתוחים בשנים האחרונות, כיום מעבדות ומרפאות השיניים יודעות לפתח, לייצר, לעצב ולהרכיב כתרים מסוגים שונים, המבוססים על הרכבים שונים של חומרים. הפיתוחים האלה תרמו לפתרון מכשולים פונקציונליים ואסתטיים רבים.

כתרים עשויים בדרך כלל מחומרים כמו פורצלן, קרמיקה או סגסוגות מתכת, ויכולים להחזיק מעמד שנים רבות עם טיפול נאות.
כתרים עשויים בדרך כלל מחומרים כמו פורצלן, קרמיקה או סגסוגות מתכת, ויכולים להחזיק מעמד שנים רבות עם טיפול נאות.

אם כן, ישנם כמה סוגים עיקריים של כתרים לשיניים המוצעים כיום במרפאות השיניים. ראשית, הכתר שכולם מכירים – כתר זהב (או כתר יצוק) – נחשב לשיטה המסורתית בתחום הכתרים, שכן הוא עשוי כולו ממתכת ולא מצופה בחרסינה. שנית, קיימים כתרים המבוססים על כתר המורכב מסגסוגת של מתכות ואשר מצופים בחרסינה. מצד אחד, כתר זה מבקש לענות על הצורך האסתטי באמצעות ציפוי בצבע לבן (ולא זהב), אולם מצד שני, מאחר שסגסוגת המתכות כהה, היא עשויה להיראות תחת החרסינה. סוג שלישי של כתרים הוא כתרי חרסינה, הנחשבים איכותיים ביותר בשל העובדה שהם לא מבוססים על שימוש במתכות – ולכן הם מספקים מענה אסתטי מעולה.

עם זאת, הכתרים האיכותיים ביותר שנמצאים כיום בשוק מבוססים על שימוש בחומר בשם זירקוניום – ולכן הם נקראים "כתרי זירקוניה". מדובר בכתרים חזקים ביותר, ולכן עמידים מאוד, אשר בנויים מזירקוניום ומצופים בחרסינה. הם מיוצרים באופן דיגיטלי, כך שהם מוכנים במהירות וברמה גבוהה ביותר של דיוק. בשל תכונותיהם הייחודיות שמתאימות לרפואת שיניים, כתרי זירקוניה נחשבים פתרון מעולה עבור שלל מצבים. הזירקוניום לבן באופן טבעי, נוקשה, לא מתבלה בקלות, עמיד בפני תהליכי חמצון, לא מתכלה, ובעל מראה שקוף למחצה לאחר שהוא עובר סינטור (התהליך שבו מכינים גבישים מוצקים מאבקת הזירקוניום). כמו כן, הזירקוניום הוא חומר בעל תאימות ביולוגית, ולכן הוא לא מגרה את החניכיים (תופעת לוואי נפוצה של כתרים אחרים).

כמובן, ההחלטה בנוגע לסוג הכתר צריכה להתקבל על ידי הרופא והמטופל גם יחד. לרוב, כאשר מדובר על שיניים בקדמת הקשת, רופאי השיניים נוטים להמליץ על כתרי חרסינה או כתרי זירקוניה, שכן אלה מהווים פתרון אסתטי ראוי. לעומת זאת, כאשר מדובר בשיניים אחוריות, רופאי השיניים נוטים להמליץ גם על כתרי מתכת המצופים בחרסינה. כמובן, האיכויות הפונקציונליות והאסתטיות של הכתרים השונים באות לידי ביטוי במחיריהם.

מחירים של כתרים לשיניים

כאמור, תהליך הרכבת כתר על גבי השיניים כרוך בכמה שלבים – שגם להם יש מחיר: לרוב, מטופלים מתבקשים לשלם גם על ההשחזה של השן לפני הרכבת הכתר (בממוצע, 600-800 ש"ח) וכן על הכתר הזמני (200-300 ש"ח). ואולם, עיקר הטיפול מגולם במחיר הכתר: בעוד כתר יצוק עולה בין 800 ל-1,000 ש"ח, כתר מתכת המצופה בחרסינה עולה בין 1,500 ל-2,500 ש"ח לכתר (בהתחשב בסוג המתכת). לעומת זאת, הסוגים האחרים יקרים יותר – מחירו של כתר חרסינה נע בין 3,500 ל-4,000 ש"ח ומחירו של כתר זירקוניה נע בין 3,000 ל-5,000 ש"ח לכתר.

כמובן, המחירים משתנים מקליניקה לקליניקה ובהתאם למומחיות, למוניטין ולניסיון של רופא השיניים. כמו כן, רופא שיניים מצוין יעבוד, סביר להניח, עם מעבדה יוקרתית הגובה מחיר גבוה על הביצוע הטכני של עיצוב הכתרים וייצורם – וכל זה מגולם במחיר הטיפול.

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים על טיפולי שיניים

סיפורי לקוחות

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו!

הקהילה האיכותית בישראל לטיפולי שיניים בטורקיה

ציפויי חרסינה לשיניים – הטרנד שכבש את העולם, מעודכן ל- 2021

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Call Now Buttonחייגו עכשיו לייעוץ מיידי דילוג לתוכן