השתלת שיניים – מי צריך? כמה? ולמה? עשינו לכם סדר לקראת 2023

e

השתלת שיניים – מי צריך? כמה? ולמה? עשינו לכם סדר לקראת 2023

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

אחד מטיפולי השיניים המשוכללים והמורכבים ביותר, אשר מהווה פתרון יעיל עבור מטופלים המתמודדים עם שיניים חסרות או הרוסות, הוא השתלת שיניים. התפתחותו של הטיפול החלה כבר בשנות ה-50, כאשר מומחים לרפואת שיניים ומדענים מצאו כי עצמותיו הלסת יכולות להיבנות מחדש ולהתאחות סביב שתלים העשויים מטיטניום. גילוי מרעיש זה זירז את התפתחות הטיפול, המבוסס על החדרתו של שתל אל עצם הלסת והרכבה של שן חלופית על גביו. ואולם, בהשוואה לטיפולי שיניים אחרים, מדובר על טיפול כירורגי מורכב שאורך זמן, כרוך בכאבים ועשוי להתבצע גם תחת הרדמה כללית, לבקשת המטופל. בתום ההליך, המטופל זוכה בשיניים חזקות, יציבות ועמידות בפני חומרים מזיקים.

מי זקוק להשתלת שיניים?

שתלים דנטליים נחשבים לפתרון אפקטיבי במיוחד עבור מי שזקוק לתחליף לשיניים חסרות, פגומות או הרוסות באופן חמור. הטיפול יוצע למטופל, בדרך כלל, לאחר שנשללה האפשרות לבצע טיפולים פשוטים יותר, כמו טיפול שורש או הרכבה של כתר על כותרת השן הקיימת. עם זאת, הטיפול עלול להיות בעייתי עבור מעשנים, אנשים הצורכים אלכוהול לעתים תכופות, אנשים הסובלים מסוכרת או כאלה המתמודדים דלקות חניכיים חמורות. עבור כל היתר, מדובר בטיפול מצוין ביותר, שעל אף אורכו והמורכבות שלו, נחשב לאחד מטיפולי השיניים עם אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר: מחקרים מראים כי 95% מהשתלות השיניים מסתיימות בהיקלטות מוחלטת של השתלים, הנותרים במקומם עשרות שנים.

כיצד מתבצעת השתלת שיניים?

מטופלים שנמצאו ככאלה הזקוקים להשתלת שיניים צריכים להשלים, בשלב הראשון, סדרה של צילומי CT. צילומים אלה כוללים לא רק את השיניים, אלא גם את הלסתות – שכן אליהן יוחדרו השתלים הדנטליים. בשלב הבא, בדרך כלל, המטופל עובר תשאול רפואי מעמיק, הכולל שאלות על מצבו הרפואי הכללי, אלרגיות, ניתוחים או התערבויות כירורגיות מן העבר וכדומה. במהלך תשאול זה, מטופלים אשר מעדיפים לעבור את ההליך הכירורגי תחת הרדמה כללית צריכים לציין זאת, שכן במקרה כזה השתלת השיניים לא תבוצע במרפאת השיניים אלא בחדר ניתוח בבית חולים.

ביום ההשתלה, לאחר שהמטופל עובר הרדמה מקומית או כללית, מתחיל ההליך הכירורגי, שההחלמה המלאה ממנו תתרחש שלושה עד שישה חודשים לאחר מכן. בשלב זה, הרופא המטפל קודח בעצם הלסת של המטופל באמצעות מקדחים קטנים ייעודיים במיקומים שהוגדרו מראש. לאחר ביצוע הקידוח, הרופא מחדיר לעצם הלסת את השתל – הלוא הוא בורג קטן עשוי טיטניום בעל הברגה כפולה: חיצונית ופנימית. מצד אחד, שתל הטיטניום מתברג אל תוך עצם הלסת, ומן הצד השני, הוא יתברג בעתיד אל מה שיתפקד בתור שן. ואולם, לפני העמסת השיניים על השתל, יש לתת לו מספיק זמן להיקלט בגוף. תהליך ההיקלטות עשוי להימשך בין שלושה לשישה חודשים, ובמהלכו עצם הלסת, למעשה, נבנית מחדש ומתאחה סביב שתל הטיטניום. לאחר החדרת השתל, הרופא סוגר את הפצע שנוצר בחניכיים באמצעות תפירה, כך שהשתל כולו נמצא תחת רקמת החניכיים.

אם מדובר בשתל יחיד אשר לא ממוקם באזור בעייתי מבחינה אסתטית, ייתכן כי הרופא ישאיר את המטופל עם שן חסרה, כלומר עם שתל טיטניום המוברג אל תוך עצם הלסת אך ללא שן על גביו. עם זאת, אם מדובר בסדרה של שתלים דנטליים סמוכים או בשן קדמית, וכדי לאפשר למטופל ללעוס באופן תקין בחודשים העוקבים, ניתן לבצע העמסה מיידית של שיניים. במילים אחרות, במקרה כזה, הרופא מתקין שיניים זמניות המחוברות לשתלים הדנטליים ואשר עשויות פלסטיק – וכך המטופל יכול לשוב לתפקוד מלא לאחר ביצוע ההשתלה. במקרים אחרים, הרופא המטפל יכול להתקין על גבי השתלים הדנטליים שיניים תותבות, דהיינו כאלה הניתנות לשליפה. כך או כך, השיניים הסופיות מותקנות על גבי השתלים הדנטליים רק לאחר מספר חודשים – כאמור, לאחר היקלטות מלאה של השתלים.

לאחר כמה חודשים, רופא השיניים חושף את השתל הדנטלי ומניח על גביו מבנה קטן המדמה כיפה מתכתית. על גבי כיפה זו הוא מתקין בחזרה את השן הזמנית – שוב, עד להתקנה של השן הסופית. מטרתו של שלב ביניים זה היא להכין את החניכיים ואת השתל לשלב הסופי, הלוא הוא הרכבתה של השן הסופית. לאחר זמן קצר (כמה שבועות, בדרך כלל), מתקין רופא השיניים את השיניים הסופיות, אשר מיוצרות במעבדה על ידי טכנאי שיניים ובהתאם למידות של הלסת. השיניים הסופיות עשויות, בדרך כלל, מחרסינה, והליך ההתקנה שלהן עשוי להימשך זמן מה, שכן לעתים נדרשים תיקונים של צבע וצורה לפני ההרכבה הסופית.

מהן תופעות הלוואי של השתלת שיניים?

כמו כל הליך כירורגי, השתלת שיניים היא תהליך הכרוך בתופעות לוואי מסוימות, בהן נפיחות וכאבים. בדרך כלל, הכאבים חולפים תוך יום עד יומיים, בעוד הנפיחות באזור ההשתלה חולפת תוך מספר ימים. עם זאת, תופעות לוואי נוספות שעשויות להתלוות לנפיחות המקומית הן אדמומיות, שטפי דם ודימומים. רופאי שיניים רבים ממליצים על צריכה של משככי כאבים בימים שלאחר ביצוע השתלת השיניים. אף על פי שמדובר בתופעות לוואי נדירות, יש לציין כי על המטופל לפנות באופן מיידי לרופא המטפל במקרים של הפרשות מהפה, דימומים מאסיביים, כאבים חזקים או חום גוף גבוה מהרגיל.
קראו כאן עוד "האם השתלת שיניים כואבת"

מה אסור ומה מותר לעשות לאחר השתלת שיניים?

ככלל, רצוי להימנע מאכילה ומשתייה בשעות הראשונות שלאחר הניתוח. בימים הבאים, יש להקפיד על צריכה של מזונות רכים ולנסות ולהימנע ככל האפשר מצריכה של מזונות קשים ומלעיסה באזור שבו בוצעה ההשתלה. נוסף לכך, כמו לאחר כל הליך ניתוחי, מומלץ להימנע מפעילות גופנית, שכן, כידוע, פעילות גופנית מאומצת עלולה להחמיר את תופעות הלוואי.

כמו כן, על המטופל להקפיד על היגיינה אוראלית כדי לשמור על השתלים הדנטליים. למשל, יש להקפיד על צחצוח שיניים קבוע באמצעות מברשת שיניים רכה וכן על שימוש בחוט דנטלי. עם זאת, הוראות מפורטות על שמירה על היגיינת הפה יימסרו למטופל על ידי רופא השיניים. כמו כן, בחודשים שלאחר ביצוע השתלת השיניים, על המטופל להגיע למספר ביקורות במרפאה, וזאת במטרה לוודא כי השתלים נקלטים כיאות.

קראו כאן עוד אודות תהליך ההחלמה מהשתלת שיניים

מהם היתרונות של השתלת שיניים?

אף על פי שמדובר בהליך כירורגי ארוך ומורכב, מובן שהשתלת שיניים היא טיפול בעל יתרונות רבים, וניכר כי רוב המטופלים שבעי רצון אתו. ראשית, השתלים הדנטליים עשויי החרסינה נראים כמו שיניים, ובשל כך הם מהווים פתרון אסתטי יעיל עבור מטופלים רבים. מעבר לשאלה האסתטית, הרי שהשתלים מתפקדים גם – אם לא בעיקר – מבחינה פונקציונלית: הם מעניקים למטופל תמיכה תפקודית בעת לעיסה ודיבור. כמו כן, בהשוואה לשיטות ותחליפים אחרים, שתלים דנטליים הם פתרון יציב, ארוך טווח, אסתטי וקבוע, וכן הטיפול בהם והניקיון שלהם נחשב פשוט. נוסף לכך, בעוד מערכות שיניים אחרות, כמו שיניים תותבות, מגבילות את המטופל בשעת הלעיסה, שתלים דנטליים מעניקים תחושה טבעית ומתפקדים, כאמור, כמו שיניים רגילות.

יתרון נוסף של שתלים דנטליים נוגע לעצם הלסת שאליה הם מחוברים. מאחר שהשתלים עשויים מחומרים סינתטיים ובעלי תאימות ביולוגית, הם תומכים בשמירה על עצם הלסת במצב טוב. תהליך ההתאחות של השתלים הדנטליים בתוך עצם הלסת, למעשה, שומר עליה במצב בריא ותקין (וזאת לעומת שיניים תותבות, למשל, שעשויות להביא להתכלות הדרגתית של העצם). כמו כן, לעומת טיפולי שיניים אחרים, אשר עלולים להזיק לשיניים הסמוכות ולהביא לשחיקתן ולאיבוד חומר שן, שתלים דנטליים לא מזיקים לשיניים הטבעיות הסמוכות לאזור ההשתלה.

מהם החסרונות של השתלת שיניים?

עם זאת, כמובן, קיימים מספר חסרונות המתלווים לטיפול של השתלת שיניים. ראשית, מדובר בטיפול יקר יחסית, שמחירו נע בין כמה אלפי שקלים לשתל בודד (הכולל גם כתר) לכמה עשרות אלפי שקלים עבור מספר שתלים. כמובן, המחיר תלוי גם בחומר שממנו עשויים הכתרים (למאמר המלא אודות "כמה עולה השתלת שיניים"). כמו כן, חיסרון נוסף של השתלת שיניים נוגע לעובדה כי היא עשויה להביא להתפתחותן של דלקות או, במקרים נדירים, דחייה של השתל. סיכונים נוספים שעשויים להתלוות להשתלת שיניים הם זיהומים מקומיים (ופשוטים לטיפול) או זיהומים משמעותיים יותר, שעלולים להביא לפתיחה מחודשת של החניכיים והסרה של השתל. נוסף לכך, קיים סיכון לפגיעה עצבית או פגיעה בסינוס, אולם פגיעות אלה נדירות.

השתלות שיניים בטורקיה

כמו טיפולי שיניים אחרים, גם השתלות שיניים הן טיפול שיותר ויותר מטופלים ישראלים בוחרים לעבור במרפאות טורקיות. המקצועיות, המומחיות והניסיון של הרופאים הטורקים בשילוב המחירים הזולים המוצעים במרפאות שלהם והקרבה היחסית של טורקיה לישראל יוצרים תמהיל מושלם עבור המטופל הישראלי.

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים על טיפולי שיניים

סיפורי לקוחות

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו!

הקהילה האיכותית בישראל לטיפולי שיניים בטורקיה

ציפויי חרסינה לשיניים – הטרנד שכבש את העולם, מעודכן ל- 2021

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Call Now Buttonחייגו עכשיו לייעוץ מיידי דילוג לתוכן