כאבים אחרי טיפול שורש: למה צריך לצפות?

כאבים אחרי טיפול שורש למה צריך לצפות

כאבים אחרי טיפול שורש: למה צריך לצפות?

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

YouTube video

אי-נוחות וכאבים קלים עד בינוניים לאחר טיפול שורש הם תופעות לוואי נפוצות, טבעיות ונורמליות, שכן טיפול שורש הוא טיפול פולשני באזור רגיש. מטופלים רבים חווים כאבים בימים שלאחר הטיפול – לפעמים עד שבעה ימים – ומפחיתים אותם באמצעות נטילת משככי כאבים ללא מרשם או כאלה שנמסרים להם על ידי המרפאה המטפלת. עם זאת, במקרה של כאבים חזקים שלא חולפים ולא נחלשים לאורך זמן, ייתכן כי הסיבה לכאב מורכבת יותר ויש לפנות לרופא המטפל.

כיצד מתבצע טיפול שורש?

כידוע, טיפול שורש הוא טיפול פולשני שמטרתו להתמודד עם דלקות, זיהומים וחדירה של חיידקים אל רקמת מוך השן – הרקמה החיה של השן, שמצויים בה כלי דם ועצבים. החיידקים שחיים על גבי השיניים מפרישים חומרים הפוגעים בחומר השן ואשר מאפשרים להם לחדור בהדרגה מבעד לשכבות הקשיחות של השן – שכבות האמייל והדנטין. במקרה של עששת חמורה, כלומר מצב של חדירת חיידקים אל רקמת מוך השן, עולה הצורך בביצוע טיפול שורש. הטיפול מורכב משלושה שלבים מרכזיים. תחילה, הרופא המטפל יוצר פתח בכותרת השן המאפשר לו לגשת אל תעלות השורש. לאחר מכן, הוא מנקה ומחטא את תעלות השורש, מסלק את רקמת מוך השן ומטהר את האזור המזוהם מחיידקים. בשלב האחרון, הרופא אוטם את תעלות השורש ואת הפתח שיצר בכותרת השן בעזרת חומרי סתימה מיוחדים ואנטי-בקטריאליים. לאחר שבועיים או שלושה, המטופל מתבקש לשוב למרפאה לשם החלפת הסתימה הזמנית בכתר קבוע.

טיפול שורש הוא הליך דנטלי המשמש לטיפול בשן פגומה או נגועה.
טיפול שורש הוא הליך דנטלי המשמש לטיפול בשן פגומה או נגועה.

לאורך השבועיים הראשונים שלאחר ביצוע טיפול השורש, המטופל צפוי להתמודד עם כאבים קלים עד בינוניים באזור שבו בוצע הטיפול. בשעות הראשונות שלאחר הטיפול ועם התפוגגות חומרי ההרדמה, הכאב צפוי להיות חזק, כמובן, ולכן מומלץ לא ללעוס מזונות קשים בשלב זה. כעיקרון, עד הרכבת הכתר רצוי לא להפעיל כוחות לעיסה חזקים על השן המטופלת, שכן היא צפויה להיות רגישה.

כאבים קלים עד בינוניים – תופעת לוואי נפוצה

כאמור, מטופלים החווים כאבים קלים עד בינוניים בימים שלאחר ביצוע טיפול שורש מתמודדים עם תופעת לוואי נפוצה. ישנן סיבות רבות להופעת כאבים באזור שבו בוצע הטיפול: ראשית, זריקת ההרדמה פוצעת את הרקמה הרכה סביב השן, מה שעלול להוביל לכאבים קלים למשך כמה ימים. שנית, סכר הגומי, שהרופא עושה בו שימוש במהלך טיפול השורש במטרה לבודד את השן המטופלת, עשוי לפצוע החניכיים בסמוך לשן ולהוביל להתפתחותה של דלקת חניכיים קלה – גם היא עשויה להביא לכאבים קלים עד בינוניים. שלישית, הטיפול עצמו, שבמהלכו מסולקת רקמה חיה, עלול גם הוא, כמובן, להביא לכאבים. אם אתם מתמודדים עם כאבים מן הסוג הזה, הם צפויים להיחלש בהדרגה ולחלוף לגמרי תוך כמה ימים (או עד שבוע). רופאי שיניים רבים ממליצים להיעזר במשככי כאבים בימים שלאחר הטיפול.

זה כרוך בהוצאת העיסה הפגועה ובמילוי החלל בחומר מיוחד.
זה כרוך בהוצאת העיסה הפגועה ובמילוי החלל בחומר מיוחד.

נוסף לסיבות שהוזכרו למעלה, קיימים גורמים נוספים אשר עשויים להביא להופעתם של כאבים קלים לאחר טיפול שורש. למשל, במקרה שבו הסתימה הזמנית גבוהה מדי, המגע בין השיניים יוצר לחץ על השן. לחץ הלעיסה מביא להתפתחותם של כאבים שאפשר לפתור אותם באמצעות שיוף הסתימה והפחתת הגובה שלה. במקרה כזה, הכאבים צפויים לחלוף תוך כמה ימים. עם זאת, לעתים עשויה להתפתח תגובה זיהומית בעקבות טיפול שורש. במקרה כזה, רופאי השיניים ממליצים בדרך כלל על נטילה של אנטיביוטיקה למשך מספר ימים. הטיפול האנטיביוטי מסלק את הדלקת תוך זמן קצר ומביא להפחתה משמעותית בכאבים.

כאבים חזקים – יש ליצור קשר עם הרופא המטפל

עם זאת, במצבים מסוימים, עשויים להופיע כאבים חמורים וחזקים לאחר טיפול שורש. לא מדובר בתופעה לגמרי בלתי שכיחה: מחקרים הראו כי בערך 10% מהמטופלים חווים כאבים חזקים בימים שלאחר הטיפול. כאבים חזקים עשויים להופיע כאשר תגובה זיהומית חריפה מתפתחת בקצה השורש של השן. תופעה זו תהיה מלווה, בדרך כלל, לא רק בכאבים אלא גם בנפיחות בחניכיים, בחום גבוה ובהפרשות מוגלתיות מהאזור המטופל. במקרה כזה, הרופא המטפל יכול לנסות לנקז את ההפרשות במקביל להענקת טיפול אנטיביוטי.

ההליך נעשה בדרך כלל בהרדמה מקומית ויכול לקחת תור אחד או יותר.
ההליך נעשה בדרך כלל בהרדמה מקומית ויכול לקחת תור אחד או יותר.

נוסף לכך, קיימים מצבים שונים העשויים להביא להתפתחותם של כאבים חזקים לאחר טיפול שורש, ומומלץ להתייעץ עם אנדודונט (מומחה לטיפולי שורש) כדי למצוא פתרון. הגורמים השונים נעים החל מתעלות שורש שלא טופלו כראוי במהלך טיפול השורש (בשל מיקומן החריג או משום שלא טוהרו לחלוטין), עבור בפגיעות שונות שעשויות להיווצר בעקבות השימוש בחומרים כימיים לאורך הטיפול (כגון חומרי חיטוי ואיטום), וכלה בסדקים או שברים בשורש שלא אובחנו כיאות טרם ביצוע הטיפול.

חשוב לציין כי במקרה של הופעתם של כאבים חזקים, שלא נחלשים לאורך זמן, יש לפנות לרופא לשם בירור והמשך טיפול. כמו כן, מומלץ לפנות לאנדודונט, אשר עשוי להפנות את המטופל לבדיקות נוספות לשם איתור הגורם לכאבים, הערכת המצב ופתרון הבעיה.

לסיכום

התשובה היא "כן": לאחר טיפול שורש צפויים להופיע כאבים קלים עד בינוניים, אולם מדובר בכאבים נסבלים שאפשר להתמודד איתם בקלות באמצעות נטילת משככי כאבים. מובן, כי הימנעות מטיפול שורש עלולה להוביל לסיבוכים ולכאבים חזקים הרבה יותר בעתיד. עם זאת, במקרה של כאבים חזקים לאחר טיפול שורש יש לפנות לרופא המטפל לקבלת הנחיות.

YouTube video

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים על טיפולי שיניים

סיפורי לקוחות

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו!

הקהילה האיכותית בישראל לטיפולי שיניים בטורקיה

ציפויי חרסינה לשיניים – הטרנד שכבש את העולם, מעודכן ל- 2021

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Call Now Buttonחייגו עכשיו לייעוץ מיידי דילוג לתוכן