כמה שיניים יש בפה ומה תפקידה של כל שן? המדריך המפורט

כמה שיניים יש בפה

כמה שיניים יש בפה ומה תפקידה של כל שן? המדריך המפורט

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

השיניים שלנו משלבות באופן מדהים אסתטיקה ותפקוד ונועדו לעזור לנו ללעוס, לדבר ולחייך בקלות. גם כשהשיניים שלנו מהוות חלק כל כך חשוב מחיינו, אנשים רבים לא יודעים כמה שיניים יש בפה ומה תפקידן. החל מפירוט לגבי מספר השיניים בפה שלנו בשלבי החיים השונים ועד לתפקיד הייחודי של כל שן, במאמר זה הכנו עבורכם מדריך מפורט. המשיכו לקרוא, נענה על השאלה כמה שיניים יש בפה ונעניק לכם טיפים לגבי ניקוי נכון ותחזוקה שוטפת יעילה.

כמה שיניים יש בפה לפי קבוצות גיל שונות?

אולי תתפלאו לדעת שמספר השיניים שיש לכם בפה משתנה ככל שאתם עוברים בשלבים השונים של החיים. לילדים יש 20 שיניים ראשוניות, הידועות גם בשם שיני חלב. שיניים אלו מתחילות להופיע כבר מגיל חצי שנה ונשארות בפה עד גיל 12 או 13 בערך, כאשר הן מוחלפות לאחר מכן בשיניים בוגרות. לעומת זאת, למבוגרים יש בדרך כלל 32 שיניים, כולל ארבע שיני הבינה שרוב האנשים מפתחים בסוף גיל ההתבגרות או הבגרות המוקדמת. עם זאת, בגלל אילוצי מקום או בעיות שיניים אחרות, אנשים רבים עוברים עקירות של שיני הבינה שלהם, מה שמותיר להם 28 שיניים מתפקדות בפה.

סוגי השיניים בפה שלנו ותפקידה של כל שן

בכל הנוגע לסוגי השיניים, לכל אחת יש את התפקיד שלה. בואו נפרט:

שיניים חותכות

אלו השיניים הקדמיות שלנו, שמונה בסך הכל. שיניים חותכות מיועדות בעיקר לחיתוך מזון ולעיסה. תפקידן של שיניים אלו הוא לחתוך את המזון. לכן, הן דקות, רחבות וחדות יחסית. השיניים החותכות הן הקדמיות ביותר בפה, ארבע בלסת העליונה וארבע בתחתונה ומתחלקות לחותכות מרכזיות וחותכות צידיות.

ניבים

ארבע השיניים החדות והמחודדות הצמודות לחותכות הן הניבים שלכם. הניבים נמצאים משני צידי השיניים החותכות. ונועדו לנגיסה וחיתוך מזון לחתיכות. ישנם ארבעה ניבים בשיניים של אדם מבוגר ותפקידם לבתר את המזון היטב.

מלתעות

ישנן שמונה שיניים כאלו במערכת השיניים של אדם בוגר, שתי שיניים בכל צד של הלסתות, בין הניבים לטוחנות.

שיניים טוחנות 

יש בפה שלנו גם שמונה טוחנות המשמשות לטחינה. לשיניים טוחנות יש משטח רחב עוד יותר וממלאות תפקיד מכריע בפירוק המזון לחתיכות קטנות יותר וניתנות לעיכול.

שיני בינה

השיניים הטוחנות האחרונות בקצה הלסת. שיניים אלו מופיעות לרוב בסוף שנות העשרה או בתחילת שנות העשרים. ברוב המקרים, יש צורך לעקור אותן החוצה בגלל מחסור במקום בפה.

כיצד השיניים בפה שלנו מתפתחות ובאיזה גיל?

התפתחות השיניים היא תהליך מורכב שמתחיל הרבה לפני שרואים את הפנינים הנוצצות האלו מופיעות בפה של תינוק. שיניים מתחילות להיווצר כבר אצל העובר הנמצא בבטן אמו. כן, שמעתם נכון – התפתחות השיניים שלנו מתחילה כאשר התינוק עדיין נמצא ברחם. ההתפתחות נמשכת לאורך כל הילדות ועד גיל ההתבגרות ומגיעה לשיאה בבקיעת שיני הבינה. היכנסו לאתר ביונד סמייל כבר עכשיו ותכירו את השיניים שלכם ודרכי הטיפול בהן לעומק.

מדוע אנחנו מאבדים שיניים במהלך החיים?

אובדן שיניים יכול להתרחש מסיבות שונות החל מעששת ומחלות חניכיים ועד לתאונות וטראומות. החלל הריק שהותירה שן אבודה יכול לגרום לשיניים הנותרות לזוז, מה שעלול להוביל למראה לא אסתטי. בדיוק בגלל הסיבה הזו, חשוב להתייעץ עם רופא שיניים מומחה במרפאה מקצועית לגבי אפשרויות יעילות להחלפת שיניים אבודות כמו השתלת שיניים בטורקיה. כמו כן, לשמירה איכותית על היגיינת פה טובה יש תפקיד חשוב בבריאות השיניים והחניכיים שלנו. צחצוח שיניים קבוע, שימוש בחוט דנטלי וצחצוח שיניים יסודי מסירים רובד ומונעים עששת.

איך מתרחשת עששת ומה גורם להיווצרותה?

עששת לא מתרחשת בן לילה. זהו תהליך הדרגתי שבו האמייל מתחיל להתפרק עקב חומצות המיוצרות על ידי חיידקים. פלאק דביק של חיידקים מצטבר על השיניים שלנו. כאשר אנחנו צורכים מזונות עשירים בסוכר או פחמימות, החיידקים ממירים אותם לחומצות השוחקות את אמייל השיניים. עם הזמן, התהליך הזה גורם לחורים או עששת. הידעתם שהאמייל הוא החומר הקשה ביותר בגוף האדם? כן, אפילו יותר קשה מהעצמות שלכם! הוא משמש כשכבת הכיסוי החיצונית של השן ומשמש כמגן חזק מפני ריקבון. עם זאת, הוא פגיע לשחיקה על ידי מזונות חומציים, טיפול שיניים לקוי ומצבים רפואיים מסוימים. ברגע שהאמייל נעלם, הוא לא מתחדש. לפיכך, נקיטה באמצעים כמו הימנעות ממזונות חומציים מדי ושימוש במשחת שיניים עם פלואוריד יכולה לסייע בשמירה על שלמות האמייל. שמירה על היגיינת השיניים שלכם יכולה לעזור משמעותית במניעת עששת ולעזור לכם לוודא שהשיניים שלכם בריאות וחזקות. 

האם יש מזונות בריאים לשיניים ואם כן אילו?

התזונה שלך משחקת תפקיד משמעותי בבריאות הפה שלנו. מזונות עשירים בסידן כמו שעועית וקטניות, ירוקים ברוקולי ותרד, שקדים ועוד מכילים סידן, אשר מחזק את השיניים. בנוסף, מזונות סיביים כמו גזר ותפוחים עוזרים בניקוי השיניים באופן טבעי. הם מתפקדים כמעט כמו מברשת שיניים, מקרצפים את פני השיניים בזמן הלעיסה ומעודדים זרימת רוק המנטרלת חומציות. תזונה מאוזנת יכולה לשפר לא רק את הבריאות הכללית שלכם אלא גם את בריאות השיניים שלכם.

לסיכום

השיניים שלנו הן הרבה יותר מורכבות וחשובות ממה שאולי חשבתם. הבנה של הסוגים השונים ותפקידם יכולה לעזור לכם להעריך את המורכבות של האנטומיה הייחודית הזו. זכרו כי היגיינת פה טובה היא הצעד הראשון להבטיח שכל שן תוכל לבצע את תפקידה היטב. קבעו ביקורים קבועים אצל רופא השיניים המומחה שלכם, צחצחו היטב והשתמשו בחוט דנטלי. הקפידו על בריאות הפה שלכם כדי לשמור על תפקוד מיטבי של השיניים לכל החיים.

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים על טיפולי שיניים

סיפורי לקוחות

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו!

הקהילה האיכותית בישראל לטיפולי שיניים בטורקיה

ציפויי חרסינה לשיניים – הטרנד שכבש את העולם, מעודכן ל- 2021

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Call Now Buttonחייגו עכשיו לייעוץ מיידי דילוג לתוכן