תהליך ההחלמה לאחר טיפול שורש

תהליך ההחלמה לאחר טיפול שורש

תהליך ההחלמה לאחר טיפול שורש

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

טיפול שורש הוא אחד מטיפולי השיניים הנפוצים ביותר. אף על פי שהאמונה הרווחת גורסת כי מדובר בטיפול שכרוך בכאבים חזקים ובהחלמה ארוכה וממושכת, האמת היא שהטיפול עשוי להסתיים תוך חצי שעה וללא כאבים. ובכל זאת, לאחר שההרדמה מתפוגגת, המטופל צפוי לחוש בכאבים, באי-נוחות וברגישות יותר – ואולם, נראה כי תהליך ההחלמה, שנמשך לכל היותר כמה ימים, עדיף בהרבה על פני הימנעות מביצוע הטיפול, שכן הימנעות שכזו עשויה להביא לסיבוכים, לכאבים ולסבל מיותרים. אם כן, כמה באמת נורא לעבור טיפול שורש ואיך נראה תהליך ההחלמה ממנו?

מהו טיפול שורש?

טיפול שורש הוא טיפול שיניים פולשני, שמטרתו לנקות ולטהר את רקמת מוך השן – הרקמה החיה של השן – מחיידקים, דלקות וזיהומים. מאחר שעל השיניים של כולנו חיים חיידקים, כל אדם מתמודד במהלך חייו עם עששת – אותה מחלה זיהומית שרובנו מכנים "חורים בשיניים". למעשה, החיידקים החיים על גבי השיניים שלנו מפרישים חומרים אשר גורמים לפגיעה הדרגתית בשן ומביאים להיווצרותה של עששת. כאשר מטופל מתמודד עם עששת עמוקה, כלומר כזו שחדרה מבעד לשכבות האמייל והדנטין, הוא לרוב יסבול מכאבים חזקים, שכן כעת החיידקים נמצאים ברקמה החיה המכילה כלי דם ועצבים – מוך השן. טיפול שורש הוא טיפול שנועד לחדור לאותה רקמה חיה, לסלק אותה ואת החיידקים המצויים בה, ובכך לנקות, לחטא ולייבש את תעלות השורש. מאחר שמדובר בטיפול פולשני, מובן כי ההחלמה ממנו כרוכה באי-נעימות.

טיפול שורש הוא הליך שמסיר עיסה נגועה או פגומה מתוך השן.
טיפול שורש הוא הליך שמסיר עיסה נגועה או פגומה מתוך השן.

מה קורה בשעות שלאחר טיפול שורש?

כאמור, לאחר התפוגגות חומרי ההרדמה, המטופל צפוי לחוש בכאבים מקומיים באזור השן המטופלת. בשעות שלאחר הטיפול, מטופלים רבים נוהגים להשתמש במשככי כאבים ללא מרשם – ובמקרה הצורך, במשככי כאבים חזקים יותר הנמסרים למטופל על ידי רופא השיניים. ככלל, חשוב מאוד להיצמד להנחיות של הרופא המטפל, שכן בתור זה שביצע את הטיפול, הוא בקיא במצב ומודע לתופעות הלוואי שעשויות ללוות את המטופל לאחר התפוגגות ההרדמה.

עם זאת, ישנן כמה הנחיות קבועות וכלליות שכדאי לפעול לפיהן. למשל, בכל הנוגע לאכילה, מומלץ מאוד להימנע מלעיסה של מזונות קשים ולבחור בצריכה של נוזלים או מזונות רכים וקלים ללעיסה. האזור שבו בוצע הטיפול צפוי להיות כואב ונפוח, ולכן הפעלה של כוחות לעיסה באזור בה צפויה להגביר את הכאבים. רופאים רבים ממליצים על צריכה של מזונות קרים ורכים בשעות שלאחר הטיפול, כמו גלידה ויוגורט. נוסף לכך, כדאי לדעת שצחצוח שיניים לא מהווה בעיה וכי אפשר – ואף רצוי – לצחצח את השיניים כרגיל לאחר הטיפול (גם את השן המטופלת).

טיפול שורש נעשה בדרך כלל כדי להציל שן שאם לא כן היה צריך לעקור.
טיפול שורש נעשה בדרך כלל כדי להציל שן שאם לא כן היה צריך לעקור.

האם לצפות לתופעות לוואי בימים שלאחר הטיפול?

על אף העובדה כי מדובר בטיפול נפוץ ושגרתי, הוא לא חף לגמרי מכאבים ומובן שהוא עשוי להביא להתפתחותן של תופעות לוואי כאלה או אחרות. כאמור, תופעות לוואי נפוצות ביותר שכדאי לצפות להופעתן עם תום הטיפול הן נפיחות בחניכיים וכאבים באזור שבו בוצע הטיפול. אף על פי שמדובר בתחושה לא נעימה במיוחד, זוהי בתגובה טבעית אשר חולפת בהדרגה בימים שלאחר הטיפול. מטופלים שמבצעים טיפול שורש צפויים לחוות אי-נוחות בעת לעיסה ולפעמים גם כאבים חזקים במשך יומיים עד שבעה ימים לאחר הטיפול – אך מדובר בכאבים נסבלים שאפשר לטפל בהם בעזרת משככי כאבים ואשר לא מונעים מן המטופל לשוב לשגרת החיים מיד לאחר הטיפול. 

עם זאת, מטופלים עשויים לחוות תופעות לוואי קשות יותר בימים שלאחר הטיפול, ובמקרה כזה, עליהם לפנות לרופא המטפל. חום גבוה והפרשות מוגלתיות מהאזור המטופל עשויים להצביע על זיהום. במקרה של דלקת זיהומית המתפתחת ברקמות השונות של השן או בסמיכות להן בעקבות חדירה של חיידקים במהלך הטיפול, הרופא המטפל יבצע כמה פרוצדורות קליניות במרפאת השיניים וינחה את המטופל ליטול אנטיביוטיקה. הטיפול האנטיביוטי יביא לסילוק הדלקת תוך ימים ספורים.

ישנם כמה מקרים נוספים המצריכים פנייה מיידית לרופא השיניים, בהם נפילה של הסתימה הזמנית, כאבים חזקים שנמשכים יותר מיומיים ולא נחלשים ושבירה של השן או פגיעה בה. באחד מן המקרים האלה, על המטופל לפנות למרפאת השיניים להמשך טיפול באופן מיידי. כאמור, האחראי הבלעדי למתן ההנחיות לאחר הטיפול הוא הרופא שביצע את טיפול השורש, ובשל כך, מומלץ מאוד לא ליטול תרופות שונות או אנטיביוטיקה ללא הנחיה מפורשת ממנו.

הליך טיפול השורש כולל ניקוי החלק הפנימי של השן, מילויה ואיטום שלה כדי למנוע זיהום נוסף.
הליך טיפול השורש כולל ניקוי החלק הפנימי של השן, מילויה ואיטום שלה כדי למנוע זיהום נוסף.

איך אפשר להגן על האזור המטופל לטווח ארוך?

כידוע, כשבועיים או שלושה לאחר ביצוע טיפול שורש, המטופל מתבקש לשוב למרפאה לשם הסרה של הסתימה הזמנית והחלפתה בכתר קבוע. עד הרכבת הכתר, השן רגישה מאוד ולכן יש להימנע מהפעלה של כוחות לעיסה עליה. לאחר התקנת הכתר, אפשר לשוב ולהשתמש בשן כרגיל. הכתר נועד להגן על השן מפני פגיעות אפשריות ולמנוע כאבים בעת לעיסה ורגישות לחום ולקור. ואולם, אין זה אומר שהכתר עושה את כל העבודה עבור המטופל: מובן, כי שמירה על היגיינת פה ברמה גבוהה היא הדרך הטובה ביותר להגן על השן המטופלת ועל כל השיניים האחרות. צחצוח שיניים יסודי פעמיים ביום ושימוש תדיר בחוט דנטלי ובמי פה יספקו הגנה מרבית לשיניים שלכם, כך שלא תזדקקו לטיפולי שורש נוספים. כמו כן, בדיקות שיניים שגרתיות ומפגשים קבועים אצל שיננית לשם הסרת פלאק ואבנית מהווים קו הגנה נוסף, והקפדה עליהם תבטיח את בריאות השיניים שלכם. 

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים על טיפולי שיניים

סיפורי לקוחות

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו!

הקהילה האיכותית בישראל לטיפולי שיניים בטורקיה

ציפויי חרסינה לשיניים – הטרנד שכבש את העולם, מעודכן ל- 2021

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Call Now Buttonחייגו עכשיו לייעוץ מיידי דילוג לתוכן