דלקת בחניכיים –  טיפול מניעה וזיהוי

דלקת בחניכיים טיפול מניעה וזיהוי

דלקת בחניכיים –  טיפול מניעה וזיהוי

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

דלקות חניכיים הן אחת הבעיות השכיחות ביותר בעידן המודרני ובכלל. הדלקת עלולה לגרום בעיות שרק הולכות ומחמירות, אם היא לא מטופלת בזמן ובצורה נכונה. מדובר לא רק בבעיות מקומיות בשיניים, אלא בבעיות שעלולות להשפיע על המטופל בתחומים אחרים, לאורך שנים. מחקרים מוכיחים שההשפעה של דלקות חניכיים קשורה קשר הדוק למחלות מסוימות, כגון דמנציה אצל מי שלא טיפל בהן לאורך שנים. מה זה בעצם דלקת בחניכיים ואיך היא נוצרת? איך מזהים את הדלקת ומהם הסימנים המובהקים שלה? איך ניתן למנוע את הדלקת? כיצד ניתן לטפל בדלקת אחרי שהיא כבר נוצרה? על מה חשוב להקפיד באופן כללי, על מנת להימנע מדלקות? בשורות להלן נרחיב את היריעה בנושא שחשיבותו עדיין לא הובהרה כל צרכה.

מה זה בעצם דלקת בחניכיים ואיך היא נוצרת?

החניכיים אן המנגנון או האמצעי המאפשר לפה לאחוז את השיניים בצורה טובה. התפקיד המובהק של החניכיים הוא להגן על השיניים ולשמור על המקום שלהן בתוך הפה. לפיכך, ככל שהחניכיים בריאות יותר, כך האחיזה של השיניים בפה טובה יותר. ומשכך הדבר, השיניים בריאות יותר ומחזיקות מעמד זמן ארוך ביותר. דלקת בחניכיים נוצרת כאשר החניכיים סובלות מפגיעות מתמשכות או מהעדר טיפול נאות. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי דלקות חניכיים הן במידה רבה תוצאה של גנטיקה. המשמעות היא שיש כאלה שהסיכויים שלהם לסבול מדלקות שיניים הם גבוהים יותר מאחרים. הדלקת נוצרת מסיבות שונות, החל מהיגיינה לקויה וכלה מנסיגה של החיבור בין השיניים והחניכיים לעצם, מה שמשאיר כיסים גדולים המאפשרים חדירה של חיידקים והיווצרות אבנית בפה.

מהם הסימנים של דלקת בחניכיים ואיך מזהים אותה?

הסימנים לקיומה של דלקת בחניכיים הם מרובים, ומי ששם לב לפרטים הקטנים יכול לזהות את הדלקת בקלות רבה. הסימפטומים העיקריים של הדלקת הם כדלקמן:

  • דימומים: דימום בעת צחצוח שיניים הוא סימפטום מובהק של דלקת בחניכיים. דימום כאמור יכול להיווצר גם בעת אכילה של פירות קשים. לדוגמה – מי שסובל מדלקת בחניכיים ונוגס בתפוח, עלול לגלות סימני דם על גבי התפוח באזור הנגיסה.
  • נפיחות: חניכיים נפוחות הן סימן ברור לאפשרות של דלקת בחניכיים. 
  • אדמומיות: האדמומיות מופיעה בדרך כלל ביחד עם הנפיחות, מה שיכול להעיד שהדלקת בחניכיים נמצאת כבר במצב מתקדם.
  • רגישות לחום או לקור: הדלקת בחניכיים גורמת בחלק ניכר מהמקרים לרגישות לקור או לחום. כך למשל שטיפת הפה במים קרים יחסית או חמים יחסית אחרי צחצוח השיניים, עלולה להסב למי שסובל מדלקת בחניכיים כאבים ברמה כזאת או אחרת של עוצמה.
  • ריח רע: אם כל הסימנים המעידים לעיל לא הדליקו נורות אזהרה, הרי הריח הרע שיוצא מהפה לאורך כל שעות היממה, בלי קשר למועד צחצוח השיניים או כל טיפול אחר, יכול להעיד כאלף עדים על קיומה של הדלקת. 

מעקב אחרי מצב החניכיים הוא חשוב. הסיבה לכך היא שלמרות כל הסימנים המעידים לעיל, דלקת בחניכיים איננה מלווה בכאב, עד שהיא לא מגיעה למצב קריטי של ממש.  

על דרכי המניעה של דלקות חניכיים 

למרות שמדובר בבעיה לא פשוטה, חשוב לדעת כי דלקת בחניכיים ניתנת למניעה. לחילופין, ניתן לטפל בה בדרך כלל באופן שיפחית במידה רבה את ההשפעה שלה. שתי הדרכים למניעה והפחתה של הדלקת כאמור הן צחצוח נכון של השיניים, וטיפולים אצל שיננית. הטיפולים עשויים להפחית את הדלקת או אף למגר אותה לחלוטין, כפי שיפורט בהמשך. צחצוח נכון של השיניים הוא צחצוח יסודי, המגיע גם לאזורים הפנימיים והרחוקים ביותר של הפה. כדאי לצחצח שיניים אחרי כל ארוחה. בנוסף, גם שטיפת פה באמצעות מי פה איכותיים לעיתים קרובות יכולה להוות אמצעי להפחתת ההשפעות של דלקת בחניכיים.

בשורה התחתונה: טיפול נכון בדלקת חניכיים והמשמעות שלו

בדרך כלל, דלקת בחניכיים לא נוצרת בבת אחת, אלא באופן הדרגתי. אחד הטיפולים המעכבים או אפילו מונעים את הדלקת הוא טיפול קבוע אצל השיננית. השיננית מבצעת ניקוי אבנית מהחניכיים ומהבסיס של השיניים הקיימות. טיפול השיניים איננו חד פעמי ויש צורך לחזור עלין מדי פעם בפעם. המרווח בין הטיפולים הוא אינדיבידואלי ונובע מהמצב הספציפי של המטופל. חשוב לדעת שגם מי שעברו השתלת שיניים, זקוקים לטיפולים אצל שיננית. בנוסף, רופא השיניים ימליץ על משחות שיניים מתאימות, שטיפת פה וצחצוח נכון של השיניים.

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים על טיפולי שיניים

סיפורי לקוחות

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו!

הקהילה האיכותית בישראל לטיפולי שיניים בטורקיה

ציפויי חרסינה לשיניים – הטרנד שכבש את העולם, מעודכן ל- 2021

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Call Now Buttonחייגו עכשיו לייעוץ מיידי דילוג לתוכן