טיפול שורש – מינימום כאב ומקסימום יעילות

טיפול שורש

טיפול שורש – מינימום כאב ומקסימום יעילות

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

בעבר, טיפול שורש היה מקושר להליך דנטלי כואב ולא נעים בכלל, אשר הלך בדרך כלל יד ביד עם התמונה של הרופא רוכן מעל המטופל עם מכשור מורכב. היום, הדבר הוא ההיפך מלהיות נכון ובעזרת התקדמות הטכנולוגיה בתחום רפואת השיניים, עכשיו אפשר לעשות טיפול שורש עם מינימום כאב, בשיטות מתקדמות. למי הטיפול מתאים, באילו מקרים יהיה בו צורך ואיך אפשר למזער את הכאב אחרי ההליך? ריכזנו עבורכם את כל מה שרציתם לדעת כאן במאמר.

מה זה טיפול שורש וכיצד הוא מתבצע?

טיפול שורש מתבצע במספר שלבים. במהלכו, הרופא המטפל מסלק רקמה דלקתית או מזוהמת מתעלות השורש אשר נגרמה בעקבות עששת, ובכך ניתן לטפל בדלקת בעצם התומכת בשן. עששת היא מחלה זיהומית ומקורה בחיידקים על גבי השיניים אשר מפרישים חומרים שגורמים לפירוק השן. לפני טיפול שורש, יהיה צורך לעבור צילום רנטגן של השיניים על מנת שהרופא המומחה יוכל לראות בדיוק היכן הבעיה, מה הרמה שלה ואיפה בדיוק הוא צריך לבצע את הקידוח למטרת הניקוי. 

הטיפול מתבצע לרוב בהרדמה מקומית, כך שהמטופלים לא מרגישים כאב או אי נוחות במהלך ההליך. כאשר חומר ההרדמה פועל, רופא השיניים קודם כל מבודד את השן המטופלת עם מסגרת בעלת יריעת גומי המאפשרת בידוד של השן ומונעת דליפה של חומרים לחלל הפה. הרופא יוצר פתח בכותרת השן (החלק העליון שלה) במטרה להגיע לשכבה הפנימית ביותר, רקמת מוך השן, אשר מכילה כלי דם ועצבים. לאחר מכן, בעזרת מכשור רפואי מתקדם הרופא שוטף, מנקה ומחטא את תעלות השורש, וכמו כן גם מסיר את רקמות הנמק או הדלקת. לבסוף, רופא השיניים המומחה אוטם את תעלות השורש באמצעות חומר דמוי גומי, ומניח שחזור זמני בכותרת השן על גבי טיפול השורש. את השחזור הקבוע הרופא המשקם מרכיב מספר שבועות לאחר ביצוע הטיפול. לעיתים נדרשים מספר מפגשים על מנת לסיים את טיפול השורש, כאשר את ההחלטה על כמות הטיפולים הרופא יקבל בהתאם למצב המטופל/ת.

מתי נדרש לעבור טיפול שורש?

הגורם העיקרי אשר מחייב טיפול שורש הוא דלקת או נמק ברקמת מוך השן. הדלקת נגרמת כתוצאה מהתקדמות עששת מכותרת השן לעבר רקמת המוך הפנימית הנמצאת בתוך השן. חור בשן מתחיל לכאוב רק לאחר שהוא מעמיק מעבר לשכבת האמייל והדנטין, מגיע אל שורש השן ויוצר זיהום. במצבים אלו, יש צורך בניקוי של תעלות השורש העמוקות מבפנים, וזהו ההליך של טיפול שורש. מקרים נוספים בהם יעלה הצורך בטיפול זה הם חבלות חיצוניות או טראומה לשיניים. החבלות גורמות לאיבוד הרקמה החיה בשיניים שנפגעו ומובילות לנמקים. 

בניגוד למה שאנשים רבים נוהגים לחשוב, טיפול שורש הוא לא הגורם לכאב, אלא להיפך – הוא הפתרון שלו. הטיפול מתבצע תחת הרדמה מקומית, על ידי רופאי שיניים מומחים ומנוסים, במרפאה או קליניקה מקצועית בלבד. במקרים בהם יעלה הצורך בטיפול שורש, מומלץ לבצע אותו בהקדם האפשרי ולמנוע אי נוחות או כאבים בעתיד, כאשר הדלקת תחמיר. כמו כן, לעתים יהיה צורך בטיפול שורש במקרים של מחלות חניכיים, או כאשר נוצר הרס של כותרת השן שמחייב שחזור. במקרים מסוימים יכולה להתפתח דלקת בקצות השורשים בשיניים שעברו טיפולי שורש בעבר, ודלקת זו יכולה לבוא לידי ביטוי בכאבים ונפיחות. לכן חשוב לגשת לרופא השיניים שלכם גם לאחר הטיפול לביקורת נוספת, ולהקפיד על ביקורים תכופים במרפאה.

כיצד נמזער את הצורך בטיפול?

במידה ורופא השיניים שלכם אומר שכבר יש צורך בטיפול שורש, המצב כבר בלתי נמנע. אז איך אפשר להפחית את הסיכויים לצורך בטיפול הזה במהלך החיים, או להימנע ממנו עבור אלו מכם שלא נאלצו לעבור אותו עדיין? ובכן, כמובן שהדרך הטובה ביותר היא קודם כל לשמור על היגיינת פה מיטבית. מעבר להקפדה על צחצוח שיניים וחוט דנטלי פעמיים ביום, מאוד חשוב גם להקפיד להגיע למרפאת השיניים מספר פעמים בשנה. ההמלצה היא לעבור ניקוי אבנית אצל שיננית בין 2 ל-3 פעמים בשנה, ולהגיע לרופא השיניים לביקורת סדירה אחת ל-4 חודשים. במידה ויש צורך בסתימה או הליך דנטלי כלשהו, חשוב שתעברו אותו בזמן ועל ידי ביקורים קבועים במרפאת השיניים אתם יכולים לגלות כל בעיה שתעלה מוקדם. כאשר מטפלים בשיניים באופן קבוע ובהתמדה, אפשר להגיע לתוצאות מרשימות בהחלט ולשמור על פה מלא שיניים בריאות, חזקות ויפות.

איך אפשר לשמור על השן אחרי טיפול שורש?

הוכח כי טיפול שורש מצליח בכ-95%-85% מהמקרים, מה שאומר שרובם המוחלט מצליחים כבר בפעם הראשונה. היום, הטיפול מתבצע באופן שגרתי תחת הרדמה חזקה מאוד. זהו הליך שכמעט ואינו כרוך כלל בכאבים ואין צורך לחשוש ממנו כמו שחששו בעבר. ניתן לחזור אחרי הטיפול לשגרת חיים רגילה, אך חשוב להקפיד על היגיינת פה טובה בכדי לשמור על תוצאות הטיפול. במקרים מסוימים הטיפול יכול להיות מוצלח אך הסתימה תהיה פחות טובה, ולכן יעלה צורך בחידוש הסתימה. קיימת חשיבות עליונה לשיקום השן לאחר טיפול שורש. על ידי השלמת החומר החסר אחרי הטיפול ניתן לשמור על חומר השן הקיים, לעזור בתפקודי השן ולהגן מפני מצבים של עששת ושבירה בעתיד.

לסיכום

במקרים בהם העששת הגיעה לתעלת השן והתפשטה מעבר ליכולת של רופא השיניים להסיר אותה בטיפול שיניים עם סתימה רגילה, יהיה צורך בטיפול שורש. זהו טיפול ניקוי עמוק יותר המאפשר לנקות את השן מבפנים ולהותיר אותה נקייה לחלוטין מחיידקים וזיהומים. בניגוד למה שהיה מקובל לחשוב בעבר, טיפול שורש הוא הפתרון לכאב – ולא הגורם שלו. כאשר ההליך מבוצע על ידי צוות מומחה ומנוסה במרפאה מקצועית, תוכלו להיות בטוחים שהוא יהיה מלווה במינימום כאב ויעניק לכם את התוצאה המיטבית ביותר עם שיניים נקיות, בריאות וחזקות.

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים על טיפולי שיניים

סיפורי לקוחות

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו!

הקהילה האיכותית בישראל לטיפולי שיניים בטורקיה

ציפויי חרסינה לשיניים – הטרנד שכבש את העולם, מעודכן ל- 2021

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית מלאו פרטים עכשיו!

Call Now Buttonחייגו עכשיו לייעוץ מיידי דילוג לתוכן